Algemene vragen (3)

Waarom Ydenti?

Ydenti is opgericht omdat wij geloven in transparantie op het gebied van privacy. Zowel voor consumenten als voor bedrijven. Met Ydenti streven we ernaar om activiteiten met betrekking tot de Wet bescherming persoonsgegevens te vergemakkelijken.

Ik wil een inzageverzoek doen bij Ydenti zelf

Dat kan, maar is niet nodig. Ydenti kent alleen je e-mail adres en telefoonnummer als login. Andere gegevens kan Ydenti niet inzien en kun je zelf verwijderen.

Hoe verdient Ydenti zijn geld?

Wij helpen bedrijven met de uitvoering van de rechten van een consument. Tevens krijgt Ydenti een vergoeding voor de updates die jij doorvoert bij een bedrijf.

 

Gegevens & veiligheid (5)

Zijn mijn gegevens wel veilig bij Ydenti?

Je gegevens zijn veilig bij Ydenti. Om die veiligheid te kunnen regelen, maken we gebruik van encryptie. Dit betekent dat je gegevens alleen leesbaar zijn voor jezelf en dat Ydenti werkt met versleutelde codes.

Weten hoe encryptie werkt? Lees dan verder op Wikipedia. 

Kan Ydenti mijn persoonsgegevens inzien?

Ydenti kan je persoonsgegevens NIET inzien. Dit komt doordat je wachtwoord gebruikt wordt bij de encryptie van je gegevens en wij je wachtwoord nooit opslaan.

De enige informatie die Ydenti van je heeft, betreft je e-mailadres en telefoonnummer.

Is jullie systeem wel goed beveiligd?

Ons systeem wordt jaarlijks en na elke software-update geaudit door het bedrijf Fox-IT. Fox-IT is een gerenommeerd bedrijf dat ook software-audits doet voor banken, verzekeraars en de Belastingdienst.

Welke gegevens sturen jullie naar een bedrijf toe voor een inzageverzoek?

Ydenti stuurt bedrijven de volgende gegevens toe:

  • Je naam (voor- en achternaam)
  • Straat, huisnummer en eventuele toevoeging
  • Postcode
  • Woonplaats

Het gebruik van Ydenti (12)

Ik ben mijn wachtwoord kwijt?

Helaas, als je je wachtwoord kwijt bent, kunnen wij niets voor je doen. Omdat we je gegevens versleuteld (extra beveiligd) opslaan, bewaren we niet je concrete wachtwoord. Dat betekent dat wij je wachtwoord ook niet kunnen herstellen.

Als je je wachtwoord kwijt bent, adviseren we je om een nieuw account aan te maken.

Mijn account is geblokkeerd?

Ydenti is zodanig beveiligd dat je account na drie foutieve pogingen (dus als je drie keer je wachtwoord of gebruikersnaam verkeerd invoert) wordt geblokkeerd. Het account kan alleen gedeblokkeerd worden als je een kopie van je paspoort per e-mail stuurt naar deblokkeer@ydenti.nl.

Let op: het is niet mogelijk om je wachtwoord te resetten! Als je je wachtwoord kwijt bent, dien je een nieuw account aan te maken.

Hoe vaak kan ik mijn account laten deblokkeren?

Voor je eigen veiligheid kan Ydenti slechts drie keer een deblokkeer-actie uitvoeren. Daarna worden al je gegevens verwijderd.

Welke gegevens sturen jullie naar een bedrijf toe voor een inzageverzoek?

Ydenti stuurt bedrijven de volgende gegevens toe:

  • Je naam (voor- en achternaam)
  • Straat, huisnummer en eventuele toevoeging
  • Postcode
  • Woonplaats

Hoe vaak kan ik een inzageverzoek doen?

Als je met Ydenti een inzageverzoek hebt gedaan bij een bedrijf, kun je pas na zes maanden opnieuw een inzageverzoek doen bij hetzelfde bedrijf. Je moet hiervoor dan wel opnieuw een opdracht geven.

Waar vind ik de reactie op mijn inzageverzoeken?

Je kunt als je ingelogd bent in de app bij ‘Berichten’ de reacties van bedrijven op jouw inzageverzoek terugvinden.

Het bedrijf waar ik een inzageverzoek naar wil sturen staat er niet bij?

Als je een e-mail stuurt naar bedrijf@ydenti.nl, zullen wij checken of we dit bedrijf kunnen toevoegen aan de lijst voor verzoeken tot inzage. Wij kunnen geen verzoeken doen aan bedrijven die  geen focus hebben op data en consumentgegevens, zoals de bakker op de hoek of de bloemenkraam op de markt.

Een bedrijf reageert niet op een inzageverzoek?

Ons systeem controleert en managet de inzageverzoeken die je verstuurt. Wij sturen altijd een herinnering als een bedrijf niet binnen vier weken reageert .

Een bedrijf reageert structureel niet op een verzoek?

Als een bedrijf ondanks herinneringen niet reageert op je verzoek, zal Ydenti het bedrijf namens u aanmelden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De ACM ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen.

Ik wil mijn gegevens verwijderen bij een bedrijf?

Je kunt met Ydenti een verzoek indienen gebaseerd op je Recht van vergeten.

Houd er wel rekening mee dat een bedrijf niet altijd aan je verzoek kan voldoen. Als je een lopend contract hebt bij een bedrijf voor bijvoorbeeld een abonnement, hypotheek, service, of iets anders, heeft het bedrijf jouw persoonsgegevens nodig om een fatsoenlijke administratie te kunnen voeren.

Ik wil een inzageverzoek doen bij Ydenti zelf

Dat kan, maar is niet nodig. Ydenti kent alleen je e-mail adres en telefoonnummer als login. Andere gegevens kan Ydenti niet inzien en kun je zelf verwijderen.

Ik wil dat Ydenti mijn gegevens verwijderd

Je kunt je gegevens verwijderen door in te loggen bij je Ydenti-account en vervolgens naar Vergeet mij te gaan. Let op: verwijderen is echt verwijderen! Wij kunnen je gegevens en/of account dus niet meer terughalen.